dam Image
HIVATALOS VÁLTOZTATÁSOK A FOGYASZTÁS, AZ EMISSZIÓ ÉS A SZENNYEZŐANYAG-KIBOCSÁTÁS MEGÁLLAPÍTÁSÁNAK MÓDSZEREIBEN.

KÖZELEBB A VALÓSÁGHOZ. TÁVOLABB A FÉLREÉRTÉSEKTŐL.

1992-ben bevezették az Új Európai Vezetési Ciklust (New European Driving Cycle; NEDC). Egészen idáig ezen eljárás segítségével határozták meg a járművek fogyasztását és emisszióját. Elvitathatatlan, hogy e laboratóriumi teszt során fennálló körülmények kevéssé nyújtanak ideális alapot a valóságos fogyasztás és emisszió meghatározásához.

Pontosan emiatt 2018 szeptemberétől egy új, WLTP-nek nevezett (Világszinten összehangolt könnyűjármű-tesztelési eljárás; Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure) vezetési ciklus (vagy másként: vizsgálati eljárás) váltja fel fokozatosan az NEDC-t.

Ennek részeként a laboratóriumi vizsgálatok eredményeit kiegészítik a közúti forgalomban elvégzett emissziós teszt, azaz az RDE (Valós vezetési körülmények között tapasztalt károsanyag-kibocsátás; Real Driving Emissions) eredményeivel.

Az új vizsgálati eljárásoknak köszönhetően a fogyasztók a jövőben pontosabban tudják majd megbecsülni járművük fogyasztási és emissziós adatait.

AZ NEDC-TŐL A WLTP-IG.

A VALÓSÁGHOZ KÖZELEBB ÁLLÓ FOGYASZTÁSI ÉS EMISSZIÓS ÉRTÉKEK A VALÓSÁGHOZ KÖZELEBB ÁLLÓ VIZSGÁLATI KÖRÜLMÉNYEKNEK KÖSZÖNHETŐEN.

Az új WLTP mérési eljárás alapját a valóságos körülményekhez hasonló vizsgálati feltételek képezik – mindez azt jelenti, hogy a mérés során megállapított értékek közelebb állnak azokhoz, amelyeket a felhasználó a valóságban tapasztal. A változásokat egyebek mellett az újrameghatározott, jelentősen szigorított vizsgálati körülmények, a nagyobb tesztsebesség, valamint a számottevően hosszabb vizsgálati időtartam (20 helyett 30 perc) jelentik.

Annak érdekében, hogy a mérés precízebb CO2-kibocsátási eredményeket hozzon, az új tesztelési eljárásnak nem kizárólag alapfelszereltségű járműveket vetnek alá – ahogy eddig –, hanem olyanokat is, amelyek minden, az adott modell árlistájában szereplő kiegészítő felszereltséggel el vannak látva. Ily módon minden jármű esetében két – a legalacsonyabb és a legmagasabb – norma szerinti érték keletkezik az aerodinamikai tulajdonságok, a tömeg és a gördülési ellenállás alapján. A WLTP-nek köszönhetően a jövőben jobban meg tudod majd becsülni egy jármű fogyasztását és CO2-kibocsátását. Különleges járműkonfigurációk esetében az egyedi norma szerinti értéket tüntetik fel.

Noha e vizsgálati eljárás pontosabb eredményeket hoz, természetesen továbbra is adódhatnak eltérések a valóságban tapasztalt értékekhez képest. A hétköznapi fogyasztást és CO2-kibocsátást továbbra is alapvetően határozzák meg a topográfiai és klimatikus viszonyok, valamint az egyéni vezetési technika. A forgalmi helyzet, a jármű pillanatnyi terheltsége, valamint az elektromos berendezések – például a klíma – használata szintén befolyással van a fogyasztás alakulására. Ami biztos: mivel ezeket az értékeket a korábbiaknál valóságosabb körülmények között mérik, várhatóan a belső égésű motorral ellátott járművek adatlapján magasabb fogyasztási és CO2-kibocsátási értékek, az elektromos járművekén pedig rövidebb hatótávolság szerepelnek majd. Mindez azonban nem befolyásolja hátrányosan a valóságban tapasztalható fogyasztást és hatótávolságot. Mindemellett pedig a BMW Group folyamatosan dolgozik olyan új technológiákon, amelyek még kedvezőbbé teszik a fogyasztást és a hatótávolságot.

A MINI már dolgozik az új tesztciklusra való áttérésen, egyúttal termékportfólióját lépésről-lépésre új járműmodellekkel, új motorváltozatokkal, illetve műszaki fejlesztésekkel készíti fel a megváltozott körülményekre. Mindez biztosítja majd azt, hogy a BMW Group teljes flottája maradéktalanul megfeleljen az aktuálisan hatályban lévő törvényi szabályozásnak.

2017 szeptemberétől az új típusjóváhagyásokhoz kötelezően a WLTP-t kell alkalmazni. A jogalkotó ugyanakkor meghatározta, hogy a WLTP tesztciklus során megállapított értékeket a bevezetés kezdeti szakaszában át kell számítani NEDC értékekre. Az EU Bizottság erre a célra kifejlesztett egy korrelációs technikát, amelynek használata minden autógyártó számára egyformán kötelező. Az átmeneti szakasz az áttérés megkönnyítését célozza. A köztes időszak hossza az egyes országok jogalkotásától függ, így az piaconként eltérő lehet.

2018 szeptemberétől az EU-ban, Svájcban, valamint Törökországban, Norvégiában, Liechtensteinben, Izraelben és Izlandon kizárólag olyan járműveket hozhatnak forgalomba az autógyártók, amelyeket alávetettek a WLTP vizsgálati eljárásnak.

2020 decemberétől azokban az országokban, amelyek beépítették a jogrendjükbe az EU típusjóváhagyással kapcsolatos előírásait, minden egyes jármű esetében kötelező lesz feltüntetni a vonatkozó WLTP-értékeket.

,,Az új tesztelési módszer garantálja, hogy a laboratóriumi mérések eredménye jobban tükrözze az autó közúti fogyasztását és emisszióját.”*
     

– Európai Autógyártók Szövetsége

 

WLTP: ÁTTEKINTÉS

Ismerkedj meg néhány, az új WLTP vizsgálati eljárásra való áttéréssel kapcsolatos ténnyel.

A WLTP ÉS AZ NEDC ÖSSZEHASONLÍTÁSA.

Az alábbiakban különbözik egymástól a régi és az új vizsgálati eljárás.

Vizsgálati eljárás
NEDC
WLTP
A vizsgálat időtartama
20 perc
30 perc
A vizsgálat során megtett távolság
11 km
23,5 km
Álló helyzetben eltöltött idő
25%
13%
Vizsgálati fázisok
Város/városon kívül (kombinált)
Alacsony, Közepes, Magas, Extra magas, (Kombinált); (plusz Város az elektromos meghajtású és a plug-in hibrid hajtáslánccal ellátott járművek esetében)
Sebesség
Átlag: 34 km/óra Maximum: 120 km/óra Átlag: 46,6 km/óra Maximum: 131 km/óra
Indítási hőmérséklet
20–30° C Hidegindítás 14° C (23 °C-on tesztelve, 14 °C-ra korrigálva) Hidegindítás
Kiegészítő felszereltségek
Nincsenek számításba véve
Minden kiegészítő felszereltség figyelembevételre kerül, tekintettel azok hatására az aerodinamikai tulajdonságokra, a tömegre és a gördülési ellenállásra.

VALÓS VEZETÉSI KÖRÜLMÉNYEK KÖZÖTTI EMISSZIÓ.

A KÖZÚTI FORGALOMBAN VALÓ RÉSZVÉTEL SORÁN KIBOCSÁTOTT KÁROS ANYAGOK MENNYISÉGÉNEK KORLÁTOZÁSA.

2018 szeptemberétől az autógyártók számára a WLTP mellett az RDE (Valós vezetési körülmények között tapasztalt károsanyag-kibocsátás; Real Driving Emissions) eljárás alkalmazása is kötelező lesz minden olyan új jármű esetében, amelyeket az EU, valamint Svájc, Törökország, Norvégia, Liechtenstein, Izrael és Izland területén hoznak forgalomba. Az RDE tesztek során a szennyező anyagok – például a szilárd részecskék és a nitrogén-oxidok (NOx) – kibocsátását közvetlenül a közúti forgalomban mérik.

E metódusnak köszönhetően meghatározhatók a hétköznapi közlekedéssel együtt járó átlagos emissziós értékek. A szennyezőanyag-kibocsátás további csökkentése érdekében a MINI számos különböző, a kipufogógázt tisztító technológiát alkalmaz a modelljeiben.

A BMW Group BluePerformance nevű technológiai csomagjának elemei például a dízelmotorok nitrogén-oxid-kibocsátását csökkentik. A MINI nitrogén-oxid (NOx) tárolókatalizátor néven ismert eszközöket használ a nitrogén-oxid-kibocsátás mérsékléséhez. Mindemellett bizonyos modelleket a gyártó AdBlue® adalékot – amely egy karbamidos oldat – felhasználó szelektív katalitikus redukció (SCR) technológiával lát el, amely a nitrogén-oxidoknak akár a 90%-át is képes vízgőzzé, valamint hasonlóan ártalmatlan nitrogénné alakítani.

A BMW Group volt az első olyan gyártó, amely szériában készülő modelljeinél együttesen alkalmazta a NOx tárolókatalizátort és az SCR rendszert.

2006 óta a vállalatcsoport által gyártott dízel járműveket alapfelszereltségként látják el részecskeszűrővel, csökkentendő a káros részecskék kibocsátását. Fokozatosan a benzines modelleket is felszerelik a hozzájuk való részecskeszűrőkkel.

Mindennek köszönhetően a MINI képes teljesíteni az EU6c károsanyag-kibocsátási szabvány által meghatározott, alacsony határértékeket. A szabványnak 2018 szeptemberétől minden új járműnek meg kell felelnie. Az EU6c károsanyag-kibocsátási szabvány az EU6b szabványhoz képest alacsonyabb kibocsátási határértékeket állapít meg a benzinmotoros járművek számára. A dízelmotoros járművek esetében a cikluson belül az EU6b és az EU6c szabvány ugyanolyan határértékeket állapít meg.

AZ EU ÁLTAL MEGHATÁROZOTT EMISSZIÓS SZABVÁNY.

dam Image

CSÖKKENŐ ÉRTÉKEK. NÖVEKVŐ KIHÍVÁS.

Az EU károsanyag-kibocsátási szabvány határozza meg, hogy az EU területén forgalomba hozott járművek kipufogógázában mennyi káros anyag – például nitrogén-oxid és szilárd részecske – lehet. A határértékek a motortól és az autó kategóriájától függően változnak. A klíma és a levegőminőség védelme érdekében a határértékek folyamatosan szigorodnak, ami új kihívások elé állítja az autógyártókat.

RDE: Az új vizsgálati eljárásról röviden

Ismerkedj meg alaposabban a károsanyag-kibocsátás megállapítására szolgáló új vizsgálati eljárással.

TE KÉRDEZEL. MI VÁLASZOLUNK.

MI AZ A WLTP?

A WLTP rövidítés a „Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure” („Világszinten harmonizált könnyűjármű-tesztelési eljárások”) kifejezés kezdőbetűiből áll össze.

A fogalom egy olyan tesztelési eljárást takar, amelynek segítségével a korábbiaknál valósághűbben határozható meg a járművek fogyasztása és CO2-kibocsátása. Törvény írja elő, hogy 2018 szeptemberétől minden járművet kötelezően alá kell vetni a WLTP-nek. A WLTP váltja majd fel az eddig alkalmazott NEDC vizsgálati eljárást.

> Erről a témáról további információk a weboldalon érhetők el.

MIBŐL ÁLL A WLTP VEZETÉSI CIKLUS?

Egy jármű fogyasztása és emissziója egyebek mellett a vezetési stílustól függ. Ez az oka annak, hogy a WLTP kidolgozása során az egész világról begyűjtöttek a vezetésre vonatkozó adatokat. Ezen adatok alapján 4 különböző, reprezentatív fázist – „alacsony", „közepes", „magas" és „extra magas" – határoztak meg, amelyekhez más és más átlagsebesség társul. Az egyes fázisokhoz eltérő intenzitású gyorsítás és fékezés, valamint másmilyen hosszúságú álló helyzetben eltöltött idő tartozik annak érdekében, hogy a mérés során modellezni tudják a hétköznapokban előforduló szituációkat. Az említett fázisok kombinációjából áll össze a vezetési ciklus, amelynek eredményét a gyártók kombinált értékként tüntetik fel a járművek műszaki adatai között. Tekintettel arra, hogy az elektromos meghajtású és a hibrid járműveket főleg városi környezetben használják, azok vezetési ciklusa kiegészül egy 5., „város" elnevezésű fázissal. Utóbbi az „alacsony" és a „közepes" fázisokhoz tartozó átlagsebességekből adódik.

A MINI HOL TART A WLTP ÚJ ELJÁRÁSAINAK BEVEZETÉSÉBEN?

A MINI már dolgozik az új vizsgálati eljárásra való áttérésen, termékportfólióját pedig lépésről-lépésre új járművekkel, új motorváltozatokkal, illetve műszaki fejlesztésekkel készíti fel a megváltozott körülményekre. Mindez garantálja, hogy a BMW Group flottájába tartozó összes jármű mindenkor megfeleljen a rá vonatkozó jogszabályi előírásoknak.

Ami pedig elvi kérdés: a BMW Group által gyártott járművek mindenkor teljesítik a hatályban lévő törvények rendelkezéseit. Mindezt az egyes országok által elvégzett, illetve a nemzetközi hivatalos vizsgálatok is megerősítik.

A WLTP BEVEZETÉSE MIT JELENT A SZÁMOMRA?

A WLTP bevezetése azt eredményezi majd, hogy a gyártók által közölt fogyasztási és CO2-kibocsátási adatok az eddigieknél jobban megközelítik a valós használati körülmények között tapasztalható értékeket. Mindemellett pedig az, hogy a kiegészítő felszereltségeket is figyelembe veszik a WLTP teszt elvégzésekor, valósághűbb értékeket eredményez, hiszen a vizsgálatok tárgyát a vásárlók által jellemzően konfigurált jármű képezi. Tény ugyanakkor, hogy a vizsgálati eljárás nyomán kapott valósághűbb értékek a belső égésű motorral ellátott járművek esetében magasabb hivatalos fogyasztási és CO2-kibocsátási adatokat, az elektromos meghajtású járműveknél (ideértve a plug-in hibrideket is) pedig rövidebb feltüntetett hatótávolságot eredményeznek. Ez egyúttal azt is jelenti, hogy az adott ország jogszabályi rendelkezései miatt bizonyos járművek esetében emelkedhet a CO2-kibocsátás alapján kirótt adó.

> Erről a témáról további információkat itt találsz:

MI AZ AZ RDE?

Az RDE rövidítés a „Real Driving Emissions” (magyarul: „Valós vezetési körülmények között tapasztalt károsanyag-kibocsátás") kezdőbetűiből származik. Ez egy új, a nitrogén-oxidok (NOx) és a szilárd részecskék kibocsátását mérő eljárás. Ennek legfontosabb tulajdonsága, hogy a mérést a közúti forgalomban, valós körülmények között végzik el, nem pedig laboratóriumban. A mérés úgy történik, hogy a tesztelésnek alávetett jármű kipufogójához hozzáillesztik a Portable Emissions Measurement System (röviden PEMS) néven ismert készüléket.

MI AZ AZ EU6?

Az Euro 6 a jelenleg érvényben levő károsanyag-kibocsátási szabvány neve. E szabvány alacsonyabb maximális szilárdrészecske- és nitrogén-oxid-kibocsátási határértékeket ír elő, mint az EU5. 2018 szeptemberétől hivatalosan az EU6c emissziós szabvány lép életbe, amely az EU6b szabvánnyal összehasonlítva szigorúbb szilárdrészecske-kibocsátási határértékeket ír elő a benzinmotorral ellátott járművek számára. Az EU6b és az EU6c a tesztcikluson belül ugyanazokat a határértékeket írja elő a dízelmotoros járművek számára. A 2019 szeptemberétől* életbe lépő EU6d-TEMP, valamint a 2021 januárjától* hatályos EU6d szabványok az RDE bevezetésével párhuzamosan enyhe mértékben még lejjebb viszik a szilárdrészecske- és nitrogén-oxid-kibocsátási határértékeket.

*Az új járművekre vonatkozóan. Az új járműtípusoknak a jelzett időpontnál egy évvel hamarabb meg kell felelniük az adott károsanyag-kibocsátási szabvány előírásainak.

MI AZ A SZELEKTÍV KATALITIKUS REDUKCIÓ (SCR)?

Annak érdekében, hogy a járművek kipufogógázának károsanyag-tartalma még alacsonyabb legyen, folyékony ammóniát – amelynek neve AdBlue® – fecskendeznek a dízelmotorok kipufogórendszerébe. Az Adblue® oldatot felhasználó Szelektív Katalitikus Redukció (Selective Catalytic Reduction; SCR) akár 90%-kal is csökkenti a kipufogógáz nitrogén-oxid-tartalmát. A kémiai reakció eredményeként vízgőz, nitrogén és CO2 keletkezik.

MI AZ A BLUE PERFORMANCE?

A MINI BluePerformance technológiát alkalmaz az általa gyártott járművek nitrogén-oxid-kibocsátásának további csökkentése céljából. E technológia segítségével a dízelmotorok emissziója még optimálisabbá tehető. A dízel részecskeszűrő és a NOx tárolókatalizátor mellett bizonyos modellekbe AdBlue®-befecskendezést alkalmazó SCR katalizátort (SCR = Selective Catalytic Reduction) is beépítenek, amely számottevő mértékben csökkenti a kipufogógáz nitrogén-oxid-tartalmát.

 

 

MI AZ A RÉSZECSKESZŰRŐ?

A részecskeszűrő egy olyan eszköz, amely a dízel- és a benzinmotorok szilárdrészecske-kibocsátását hivatott csökkenteni.