A sütik általunk történő használatának kezelése átmenetileg offline. Ezért lehet, hogy bizonyos sütihasználat engedélyezését igénylő funkciók hiányozni fognak.
MAXIMALIZÁLD A HATÓTÁVOT.

A VEZETÉSI STÍLUSOD.


EGYPEDÁLOS VEZETÉS.
A MINI Electric egypedálos vezetése azt jelenti, hogy pusztán a gázpedállal tudsz gyorsítani és lassítani. Amint elveszed a lábad a gázról, azonnal aktiválod az intelligens regeneratív fékezést. Ez a folyamat egyrészt finoman lassítja a MINI-det, másrészt az előrehaladásból származó energiát az akkumulátor töltésére fordítja. Kitűnő módszer ez arra, hogy visszapótolj némi elhasznált elektront – optimalizálva a hatótávot, valamint a MINI-d által nyújtott teljesítményt.
Akár egyfajta kihívásként is tekinthetsz arra, hogy mennyit tudsz haladni egypedálos vezetéssel, vagyis anélkül, hogy egyszer is rálépnél a fékre. A biztonság kedvéért azért ügyelj arra, hogy mindig legyen elegendő távolság a kellő lelassításhoz. Ne fájjon a fejed a mögötted haladó járművek vezetői miatt sem, hiszen egypedálos vezetésnél is kigyulladnak a féklámpák, jelezve, hogy lassítasz. Ha vészfékezést kell végrehajtanod, a rendes hidraulikus fékeket kell használnod.
„CSAK LEVESZEM A LÁBAMAT A GÁZRÓL. ERRE MÁRIS LASSÍTANI KEZD.”
MISTY, EGY LONDONI MINI ELECTRIC TULAJDONOS.
VEZETÉSI MÓDOK.
A vezetési módok középkonzolon elhelyezett billenőkapcsolójával a Sport, a Mid, a Green és a Green + módok közül választhatsz. A Green mód az akkumulátorhasználat optimalizálásának érdekében következetesen a fogyasztás csökkentését helyezi a középpontba. A Green + mód még tovább megy: a klímaberendezés mellett lekapcsolja az összes olyan, nélkülözhető funkciót, amely az akkumulátorból táplálkozik, továbbá csökkenti a gázpedál érzékenységét.


MINÉL FINOMABBAN, MINÉL MESSZEBBRE.
MISTY, EGY LONDONI MINI ELECTRIC TULAJDONOS.


KÜLSŐ HŐMÉRSÉKLET.

ELŐFŰTÉS VAGY ELŐHŰTÉS?
Az extrém hőmérsékleti viszonyok befolyásolják az akkumulátor töltésmegtartó képességét. Az időjárásra ugyan nem lehetünk hatással, viszont eszközként ott van a kezünkben az előkondicionálás. Ez a funkció a hálózati elektromos áramot felhasználva optimális üzemi hőmérsékletre melegíti elő vagy hűti le a MINI Electric akkumulátorát. Ennek analógiájára a klímaberendezést is beállíthatod úgy, hogy a töltés alatt az általad kívánt hőmérsékletet teremtse meg a belső térben.
Mindez jótékony hatással van a hatótávra is, hiszen kevesebb energiát kell fordítanod menet közben az utaskabin temperálására. Az előklimatizálást a MINI Electric érintőképernyőjéről, vagy a távolból, a MINI applikációból vezérelheted. Az előfűtés rendszeres időközökre is beállítható, így a legnagyobb kényelemben autózhatsz el a munkahelyedre és onnan vissza.
„IMÁDOM, HOGY AZ AUTÓ, MIKÖZBEN TÖLTŐDIK, KELLEMES HŐMÉRSÉKLETŰRE FŰTI FEL MAGÁT ADDIGRA, MIRE REGGEL BESZÁLLOK.”
IOLA, MINI ELECTRIC TULAJDONOS.
FŰTÖTT ÜLÉSEK ÉS KORMÁNYKERÉK.



TÉLEN TÉNYLEG RÖVIDEBB?
A What Car? Autós szaklap szerint a hideg időjárás akár a 20%-ot is meghaladó mértékben csökkentheti az elektromos járművek hatótávját. Itt azért megemlítendő, hogy a benzines autóknál is így van ez. Esetükben a hatótáv 15%-kal is visszaeshet.
Ezek természetesen csak átlagos értékek, hiszen a hatótáv alakulását számos olyan változó befolyásolja, mint amilyenek például a vezetési szokások, a terep és a forgalmi viszonyok. Jó tervezés esetén azonban biztos lehetsz abban, hogy a MINI Eletric elvisz téged oda, ahová szeretnéd. Ha esik, ha fúj.
KLÍMA VAGY ABLAKLEHÚZÁS?
A régi vita csak nem akar lezárulni. Ami nem csoda, hiszen a különféle felmérések hol ezt, hol azt tartják előnyösebbnek. Az viszont biztos, hogy egyik sem használ az üzemanyag-hatékonyságnak. A légkondi az akkumulátorból veszi a működéséhez szükséges energiát, a lehúzott ablak pedig növeli a jármű légellenállását. Ezzel együtt még mindig tartja magát az a vélemény, hogy a nyitott ablak a jobbik megoldás. Nagy forgalomban viszont mégis ki szeretné beszívni a kipufogógázt?


IOLA, EGY DÉL-YORKSHIRE-BEN ÉLŐ MINI ELECTRIC TULAJDONOS.

AKKUMULÁTORMÉRET.
SZÁMÍT, HOGY MEKKORA AZ AKKUMULÁTOR?


Pár gyorstipp.



20–80%

20 °C
Ha nagyjából ilyen hőmérsékletű akkumulátorral indulsz el, nagy eséllyel messzebb jutsz el.

16–17"

50–70 km/óra
Ez az ideális sebességtartomány, ha minél tovább szeretnél autózni egy feltöltéssel.


Gy. I. K.
Az országos elektromos hálózat kapacitása nem annyira központi kérdés, mint amennyire azt a legtöbben gondolják. Mind ez idáig az elektromos járművek piaci térhódításának üteme igen jól előrejelezhető volt az EU-ban, aminek köszönhetően mód nyílt a hálózat folyamatos fejlesztésére. A közeljövőben nincs is nagyon szükség új áramtermelő kapacitások bevetésére. A villamos hálózatok tulajdonosainak tehát volt idejük előre tervezni. A helyzet mindazonáltal országonként más és más. Észak-Európában például a fejlődés gördülékenyebb, mint másutt, mivel kellően erős villamos hálózat áll rendelkezésre többek között az általánosan elterjedt elektromos fűtés miatt. Európa más vidékein ennél árnyaltabbak a viszonyok, mert sok helyütt még mindig egyfázisú energiarendszerek és régebbi struktúrák vannak használatban. Mindez azonban gyorsan változik. Már csak az olyan „váratlan” fordulatok miatt is, mint annak felismerése, hogy az elektromos járművek létfontosságú szerepet tölthetnek be az energiaellátási rendszer rugalmasságának biztosításában. Vagyis ahelyett, hogy veszélyeztetnék a villamos hálózat stabilitását vagy teljesítményét, az elektromos járművek két keréken gördülő energiatároló egységekként funkcionálhatnának. A járművekben tehát eltárolható az energia, amely azután felhasználható lesz egy későbbi időpontban. Még néhány év, és rendelkezésünkre állnak majd olyan elektromosjármű-töltők, amelyek alkalmasak lesznek az összevont tartalékalap kezelésére.
Tény, hogy a hideg ideiglenesen nagyjából 10-12%-kal csökkenti az elektromos járművek hatótávját. Ezzel együtt manapság az EV-k akár 250-300 kilométert is képesek megtenni egy feltöltéssel. Ez pedig bőven elég a napi jövés-menéshez. Kialakításuknak köszönhetően pedig az ilyen járművek jóval hatékonyabbak annál, mint azt a legtöbben gondolnák. Ráadásul a hagyományos autókhoz képest vitathatatlanul jobban elboldogulnak a hóban, ami a mélyen elhelyezett akkumulátor miatti alacsonyabb súlypontnak köszönhető.
Utóbbi gondoskodik az elektromos járművek havas és jeges úton is kiváló tapadásáról. Mindez azt is jelenti, hogy jobban kézben tarthatod a járművet. Ehhez jön még, hogy a MINI applikáción keresztül előfűtheted elektromos autód belső terét, amely így kellemes meleg és otthonos lesz, amikor beszállsz. Nem kell küszködnöd a jeges ablakokkal sem. Amennyiben az előfűtésre a töltés ideje alatt kerítesz sort, az akkumulátorból egy cseppnyi töltés sem fordítódik erre a célra. Az előfűtés tehát neked és a közlekedés biztonságának egyaránt jót tesz.
Ami a hatótávot illeti, a MINI Electric 234 kilométert (WLTP) is képes megtenni egy feltöltéssel. Ez pedig bőven elég a legtöbb szóba jöhető úthoz. Csak azt kell átgondolnod, hogy ténylegesen mekkora hatótávolságra van szükséged, illetve, hogy hol szeretnéd használni az autót.
Amennyiben a navigációs rendszernek megadott úti cél kívül esik az elektromos hatótávon, semmi gond, hiszen a töltési lehetőségek ilyenkor rendszerint hozzáadódnak az útvonaladhoz, illetve javaslatokat kapsz a töltési megállók vonatkozásában. Az említett funkciók rendelkezésre állása modellenként és felszereltségenként változhat.
Az akkumulátor teljesítményét és energiatároló képességét befolyásoló külső tényezők közül az egyik legfontosabb a hőmérséklet. Valószínűleg már megfigyelted, hogy a mobiltelefonod akkumulátora szélsőséges hidegben és melegben hamarabb lemerül. Nincs másként ez a járműved esetében sem, jóllehet, a hőmérséklet hatását a minimálisra csökkentik az optimalizált töltési stratégiák. Azt tudtad egyébként, hogy az akkumulátorkapacitás információval szolgál a lehetséges hatótávról? A hőmérsékleten túlmenően a hatótávot természetesen befolyásolják a használatban lévő berendezések – például a légkondicionáló –, a terhelés, valamint a vezetési stílusod is.
Az elektromos járművek esőben és hóban is biztonságosan használhatók, mi több, a hagyományos autómosókba is el lehet menni velük. Az ilyen járművekhez való töltők és kábelek ugyancsak vízállók, a töltőcsatlakozók pedig védettek a vízkár ellen.
Hasonlóan a hagyományos hajtáslánccal ellátott járművekhez, a vezetési stílus az elektromos autók esetében is alapvetően befolyásolja hatótávot. Általános szabályként elmondható, hogy előrelátó, nyugodt és szélsőséges kilengésektől mentes stílusban vezetve optimalizálható a hatótáv. Azzal például, ha autópályán 130 helyett 110 km/órás sebességgel haladsz, lényegesen messzebbre juthatsz el. A rekuperációs fázisok – amelyek akkor veszik kezdetüket, amikor leveszed a lábadat a gázpedálról – során a mozgási energia villamosenergiává alakul át, amely az akkumulátorban tárolódik el. Mindez további kilométerekkel növeli a hatótávot.
A legjobb, ha a töltöttségi szintet 20 és 80 százalék között tartod. Ennél alacsonyabb és magasabb is lehet a töltöttség, viszont az akkumulátor élettartamának szempontjából az a legjobb, ha az e két érték között mozog. A jármű fedélzeti menüjében egyszerűen és kényelmesen beállíthatod a 80 százalékos célértéket, így ezzel többet nem kell foglalkoznod. Egyébként ez is jó eséllyel elegendő lesz arra, hogy kiszolgálja a napi igényeidet. Ha pedig távolabbra utaznál, egyszerűen csak növeld meg a töltési célt.


ISMERKEDJ MEG AZ ÖSSZES FELVILLANYOZÓ RÉSZLETTEL.
MINDKÉT VILÁGBÓL HOZD KI, AMIT CSAK LEHET – VIGYEN BÁRMERRE AZ UTAD.

