MINI ÉS FENNTARTHATÓSÁG – ELLÁTÁSI LÁNCOK

„EZ TÉNYLEG NYOMOZÓMUNKA.”

MINI Fenntarthatóság – Ferdinand Geckeler – ellátásilánc-megfelelés MINI Fenntarthatóság – Ferdinand Geckeler – ellátásilánc-megfelelés

Ferdinand Geckeler immár 13 éve a fenntartható ellátási lánc irányításáért felel a MINI-nél, ami egyben a járművek felelős gyártási folyamatainak felügyeletét is jelenti. Gondoskodnia kell arról, hogy a beszállítói hálózat megfeleljen a szigorú környezetvédelmi előírásoknak és társadalmi elvárásoknak. Banálisan hangozhat, de egy nyomozó finom ösztöneire van szüksége, ahogy azt a Münchenben élő Geckeler a beszélgetés során elmagyarázza:

MINI tisztán elektromos flotta 2030-tól.

Teljes mellszélességgel mögötte állunk! Már napjainkban is fenntarthatósági stratégiákat követünk, amelyek kihatással vannak az ellátási láncokra és anyagokra, az elektromos átállásra, az üzemekre és az URBAN-X startup programunkra is. Hogy mindez mit is jelent, megtudhatod „BIG LOVE FOR THE PLANET” fenntarthatósági témájú sorozatunkból: A MINI így indul a jövő felé.”
MINI Fenntarthatóság – Ferdinand Geckeler – MINI elektromos átállás
MINI Fenntarthatóság – Ferdinand Geckeler – ellátásilánc-megfelelés

Mr. Geckeler, kérem, mesélje el egy átlagos munkanapját!

Csapatommal minden nap rengeteg időt töltünk azzal, hogy aprólékosan megvizsgáljuk a nyersanyagok kritikus származási helyét, valamint feldolgozásuk módját. Ehhez minden egyes alapanyag ellátási láncát megvizsgáljuk az elejétől a végéig, és kiértékeljük a kockázatokat, hogy megfeleljünk a szigorú előírásoknak és az elvárt magas színvonalnak. Beszállítóinktól is ezt várjuk el, különösen az olyan nyersanyagok tekintetében, mint például a csillám. Mi az a csillám és honnan származik?

Mi az a csillám és honnan származik?

A csillám a lapszilikát néven ismert ásványok gyűjtőneve. Megtalálható a gránitban, a márványban és a homokkőben is. A csillám igencsak hőálló és elektromos szigetelő is egyben, ami lehetővé teszi számos alkatrészben, például a MINI elektromos rendszerében történő felhasználását. Az ásvány egyes kozmetikai termékek és festékek színpigmentjeinek is alkotóeleme. A csillámmal az a probléma, hogy néha szabályozatlan vagy akár illegális, apró bányákból származik, nem ritkán a világ legszegényebb régióiból. A forrás visszakövetése így gyakran igen bonyolultnak bizonyul.

Nagy kihívásnak hangzik.

Pontosan! Az ellátási lánc, vagyis egy nyersanyag bányától a MINI-ig vezető útja összetett rendszert alkot, amely számtalan beszállítói kapcsolatból áll. Mi láthatóvá tesszük az ellátási láncokat – a bányától a feldolgozáson át az adott anyag alvállalkozóknál vagy akár a mi saját üzemeinkben történő felhasználásáig. Tisztában vagyunk azonban azzal, hogy például a csillám eredetét képtelenség megállapítani kizárólag az átláthatóságra és a helyszíni vizsgálatokra hagyatkozva. A problémák ennél összetettebbek, különösen a bányászrégiókban. Ezért dolgozunk olyan elismert alapelvek mentén, mint mondjuk a „beruházás a kivonulás helyett”, ami azt jelenti, hogy csak egy gyanú miatt nem szakítjuk meg a kapcsolatot egy beszállítói lánccal, hanem részt veszünk az érintett régióban dolgozók élet- és munkakörülményeinek javítását célzó fejlesztési munkában – ennek során pedig minden tőlünk telhetőt megteszünk azért, hogy kizárjuk a gyerekmunka lehetőségét.
MINI Fenntarthatóság – Ferdinand Geckeler – ellátásilánc-átláthatóság
MINI Fenntarthatóság – Ferdinand Geckeler – ellátásilánc-irányítás

Miként gondoskodnak arról, hogy ne fordulhasson elő szabályszegés?

Egy nyersanyag ellátási láncának vizsgálata során a kutatásra és a kockázatanalízisre helyezzük a hangsúlyt, így biztosítva a visszakövethetőséget. Ez igazi nyomozómunkát jelent, mivel a gyártás és szállítás minden egyes lépését aprólékosan górcső alá kell vennünk. Egy új modell megépítése előtt figyelembe vesszük, hogy melyik alkatrészhez melyik alapanyagra van igazán szükség. A beszállítókkal kötött szerződéseink pedig az ENSZ Emberi Jogi és Környezetvédelmi Alapvelveivel, vagy az OECD multinacionális vállalatoknak szóló iránymutatásainak megfelelő kikötéseket tartalmaznak.

Mindezt lehetséges Münchenből és az oxfordi MINI üzemből irányítani?

Ez napról napra új kihívásokat jelent. A rendszeres képzésnek, vizsgálatoknak és független szervezetek által végzett alvállalkozói auditoknak köszönhetően azonban képesek vagyunk igazolni ellátási láncaink előírásoknak megfelelő működését. Ide tartoznak az alapos – és előre be nem jelentett – helyszíni ellenőrzések is.

Mivel képes magát folyamatosan motiválni?

Küldetésünk, hogy a gyártás igen áttekinthető szintjét érjük el az autóiparban. Nem könnyű feladat, de érdemes küzdeni érte.

NEM LÉTEZIK B TERV A BOLYGÓRA.

A környezet megvédése és megőrzése közös felelősségünk. A MINI ezért tűzte ki ambiciózus céljául, hogy 2030-tól kezdődően a márka teljes kínálatát kizárólag tisztán elektromos modellek adják. És ez még nem minden; fair és átlátható ellátási láncokat és alacsony energiafogyasztású, egyben emberbarát üzemeket szeretnénk, a nyersanyagokat pedig takarékosan és újrahasznosítható módon kívánjuk felhasználni. Szeretnénk vezető szerepet vállalni a fejlődésben – ahogy azt is, hogy minél többen csatlakozzanak hozzánk. Miért tesszük mindezt? Mert ez a DNS-ünk része.

A MINI-nél mindig is azon fáradoztunk, hogy valami apróságból valami nagyszerűt alkossunk. Az első klasszikus Minit az 1950-es évek végén tervezték, amikor a szuezi krízis ráébresztette a nyugati ipari országokat arra, hogy a fosszilis üzemanyagok nem kifogyhatatlanok. A MINI azóta is arra törekszik, hogy a mobilitás egy olyan fajtáját honosítsa meg, amely a korlátok közé szorított városi környezetben létezik, olyan autók megalkotásával, amelyek a gokartos élményt a mélyről fakadó környezettudatossággal ötvözik. Ezzel nemcsak a közösségünknek, hanem az utánunk jövő generációknak is tartozunk.

MINI Fenntarthatóság – Ferdinand Geckeler – nem létezik B terv